Reuzen van Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Antony Vinke - WaarBenJij.nu Reuzen van Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Antony Vinke - WaarBenJij.nu

Reuzen van Sri Lanka

Door: Antony

Blijf op de hoogte en volg Antony

02 Januari 2016 | Sri Lanka, Kandy

Zaterdag 2 januari
Vanochtend moesten we weer vroeg uit bed, 6.00 want we begonnen vandaag aan onze zesdaagse tour door het land.

Onze eerste bestemming was de stad Kandy wat precies centraal in Sri Lanka ligt. We reden met het busje van Siri door het prachtige groene landschap. Al heb ik niet heel veel gezien omdat ik onderweg veel geslapen heb. Rond negen uur kwamen we aan bij een annanasplantage. Hier kregen we een rondleiding door de plantage en mochten we daarna verse annanas eten. Blijkbaar was dat thijs' lievelingsvrucht dus hij kocht nog een annanas erbij. Erg gezond ook en een echte aanrader.
Na de annanasplantage reden we weer verder richting Kandy. Rond 12 uur waren we in Pinnawela aangekomen waar het olifantenweeshuis staat. Daar zijn we naar binnen geweest en dat was erg mooi. Eindelijk zagen we dan de reuzen van Sri Lanka, wat bijzonder was dat zeg. Jonge olifanten die in het wild geen "ouders" meer hebben worden hier opgevangen, verzorgd en kunnen ze opgroeien tot ze weer het wild in kunnen trekken. Maar je zag ook volwassenolifanten. Ze begonnen met een bad in de rivier waar we vrij dichtbij hen konden staan. Nadat ze in bad waren geweest gingen ze terug naar hun verblijf. Ze moesten een stukje door het park heen lopen. Erg leuk om te zien, de mars van de olifanten zeg maar. We liepen achter ze aan en zijn ook nog even door het park gaan lopen. We kregen veel informatie van Siri erg leerzaam. Leuk hoe hij ons als gids rondleidt.

Na het olifantenweeshuis gimgen we naar het kruidenbos. Hier staan allerlei bomen waar verschillende kruiden in en aan groeien. Zo heb je vanilla, kaneel, kurkuma en nog veel meer kruiden. Het rook er lekker fris wanneer je er doorheen liep. Na de rondleiding kregen we wat voorbeelden van zalfjes en middeltjes die daar gemaakt werden. Een zalfje mochten we proberen en daar kregen we een arm en hoofdmassage bij. Voor Thijs smaakte dit naar meer, hij kreeg zelfs een full body massage. Daarna was hij herboren als een nieuw mens, zelfs zijn spierpijn van Adams Peak was aanzienlijk verminderd. In zijn enthousiasme dacht Thijs een paar middeltjes daar te kunnen kopen. Helaas bleken deze toch iets prijzig en moesten we met lege handen weer op weg.

Het was nog een uurtje rijden naar Kandy. Daar aangekomen bleek het erg druk te zijn. Gauw naar het hotel en inchecken, want om half 5 zouden we weer op pad gaan. Eerst gingen we naar de traditionele dansers van Sri Lanka, dese werden opgevoerd in de Kandy Lake Club. Het waren verschillende dansen uit de geschiedenis en godsdienst van de singalezen. De dans werd afgesloten met het lopen over hete kolen en vuurshows. Spectaculair om te zien!

Na de dansers gingen we naar de Tempel van de Tand gaan. Deze Tempel is de bekendste van Sri Lanka. Hier wordt een tand van Boeddha in bewaard. Net als Adams Peak is het een must om hier eens naar toe te gaan wanneer je boedhistisch bent.  Daar aangekomen was het dan ook super druk. De meeste mensen waren in het wit gekleed (wij Hollanders niet), dat was wel een mooi gezicht. Het is een grote tempel met verschillende zalen. Siri leidde ons door de gangen en trappen naar de verschillende zalen en vertelde er dan kort iets over. Voor mij wad het de tweede keer in deze tempel, maar het blijft iets indrukwekkends. Zo veel mensen, de rituelen, de kunst, dat maakt het een bijzondere plaats.
Na de tempel gingen we weer naar het hotel om te dineren. We hadden een super mooi uitzicht over Kandy. Er waren vele lichtjes te zien.

Morgen vertrekken we richting het zuiden, naar een van de mooiste, zo niet de mooiste plek van Sri Lanka.

• 02 Januari 2016 - 17:22

Ma:

Leuk om te lezen en heel herkenbaar voor ons! Groeten en mischien tot morgen.

• 02 Januari 2016 - 19:02

Eva:

Inderdaad zoals ma al schrijft erg herkenbaar, behalve de ananasplantage. Had jij afgelopen keer ook geen bodymassage of alleen hoofd. De Kandydansers kan ik me ook nog goed herinneren, wat een show. Leuk om dit weer via jouw verhaal te beleven.

• 03 Januari 2016 - 12:21

Frederik:

Leuk om je avonturen te lezen en zoals ma zegt zeer herkenbaar. Heel veel plezier in het zuiden.

• 03 Januari 2016 - 16:57

Gea:

Je beschrijft erg boeiend over jullie belevenissen. Voor ons niet herkenbaar, maar erg leuk om te lezen. Geniet verder van jullie rondreis. We wachten het volgend reisverslag weer af! Groeten Wim en Gea

Tags: tempel