Dag 17 citytrip - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Antony Vinke - WaarBenJij.nu Dag 17 citytrip - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Antony Vinke - WaarBenJij.nu

Dag 17 citytrip

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Antony

10 Januari 2016 | Sri Lanka, Colombo

Zondag 10 januari 2016

Vanochtend moesten we er vroeg uit want we gingen met de trein naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Het leek ons wel leuk om daar eens te gaan kijken, ik was er zelf ook nog niet geweest.

Sahan had van te voren aangewezen op de kaart waar de hoogtepunten van Colombo zaten. Een groot deel zouden we lopend kunnen doen, maar al gauw kwamen we een vriendelijke meneer tegen met een tuk tuk. Hij wilde ons wel door de stad gidsen en alle belangrijke bezienswaardigheden laten zien. We spraken een redelijke prijs af en we gingen op weg.

Eerst kwamen we langs de Lighthouse clock tower, daarna kwamen we op een kruispunt waar een havik uit autobougies was gemaakt. Op dat kruispunt stond ook een paard, die was gemaakt uit allerlei andere automaterialen. Het kruispunt lag niet toevallig aan het begin van een wijk met shops van allerlei automerken (Toyota, Daihatsu, Honda, Fiat, etc.).
We hebben ook een Nederlandse protestantse kerk bezocht, dat was wel bijzonder. Er lagen in de tuin van de kerk ook een aantal grafstenen van Nederlanders. Al met al hadden we toch een beetje het gevoel  dat we "thuiskwamen".
Nadat we een Engelse kerk hadden gefotografeerd, kwamen we bij een Hindoe-tempel. We zijn daar zonder schoenen (en Thijs ook zonder sokken) naar binnen gegaan. Onze gids gaf ons daar de beroemde Hindoe-stip op ons voorhoofd. Het Hindoeïsme typeert zich doordat zij een grote hoeveelheden goden erkent. De tempel is prachtig versiert, de goden zijn in het gebouw verwerkt.
Nadat we weer op pad waren, hebben we foto's gemaakt bij de independence commemoration hall, bij een heilige boom en bij een meer met een soort mini golden-gate-bridge.
De gids nam ons verder mee naar een soort kunstexpositie met allerlei schilderen, waaronder een prachtige paintbrush van wildlife. Vooral Thijs was erg onder de indruk van de luipaard, maar hij heeft niets gekocht.
Nadat we nog 3 shops hadden bezocht met de gids, was de tour ten einde. We zagen een Burger King, en stapten daar uit de Tuktuk.

Toen we bij de Burger King zaten, had Antony wifi. Hij kreeg toen een whatsapp van Siri binnen dat hij contact heeft gehad met de vrouw van de foto. Hij vroeg of we om 17.00 weer in Aluthgama konden zijn, dan zou de vrouw langskomen.

De terugreis met de trein naar Aluthgama was bijzonder druk, we hadden nauwelijks plaats om te staan. Gelukkig liep het spoor over het strand, zodat we wel konden genieten van de prachtige branding van de Indische Oceaan. Naarmate we verder van Colombo kwamen, werd het rustiger in de trein. Uiteindelijk hadden we zelfs een ruime zitplaats.